"Inte heller
svenskarnas rätt att jaga kommer att förändras vid ett medlemskap. Så står det i
Utrikesdepartementets informationsskrift ”EU- avtalet 1994”. Hur blev det?
Vi folkomröstade 1994 om inträde
i EU. Jasidan vann med ett nödrop efter att Ingvar Carlsson och Carl Bildt
tillsammans i TV-rutan lovat oss att få allt bra och slippa allt dåligt. Jakten,
kronan och kanelbullen var inte hotade.
Kronan räddades temporärt av
svenska folkets uppror mot överheten i folkomröstningen 2003 och kanelbullen
får ätas i Sverige tack vare ett nådigt undantag från Bryssel. Men makten över
jakten ligger inte längre hos svenska folket. Den utövas i Bryssel.
EU- kommissionen har ofta
kritiserat Sverige för att inte följa det direktiv som ger EU makten över
jakten och EG-domstolen har i flera domar tillämpat det orimligt restriktivt.
Att detta direktiv gäller från Gibraltar till Karesuando är groteskt, eftersom
arternas förekomst är så olika mellan länderna. Arter som är sällsynta i EU som
helhet kan vara vanliga i Sverige och omvänt. Och om säljakten i Norden bedöms
utifrån 1980-talets klubbande av kutar i Kanada, blir besluten orimliga för såväl
fiskare som sälar och allmänhet.
Även EU:s fågeldirektiv
leder till underliga effekter i Sverige. Flera fågelarter som är listade som
sällsynta i fågeldirektivet är vanliga i Sverige eller i vart fall inte hotade.
Enligt detta direktiv får
skyddsjakt tillåtas för ”att förhindra
allvarlig skada på gröda, boskap, skog, fisk och vatten”. Skarvarna åstadkommer allvarlig skada
för lokala fiskare i Sverige och råkorna skränar och smutsar ned i Uppsala, men
besluten får inte tas av svenska förtroendevalda. De tas i Bryssel av
högbetalda tjänstemän med ringa insikter i dessa lokala frågor.
Svenska länsstyrelser har ofta en
helt annan uppfattning än EU- kommissionen om när skyddsjakt ska tillåtas och rimligtvis
har de bättre kunskap om det lokala artbeståndet och hur det kan upprätthållas.
I enlighet med närhetsprincipen (subsidiaritetsprincipen) borde därför makten
över jakten ligga på nationell nivå. Principen innebär ju att beslut ska fattas
på EU-nivå bara om det klart kan visas att frågan berör alla eller åtminstone
flertalet EU-länder.
Rovdjur kan ses som ett
värdefullt inslag i Sveriges natur, men EU:s regler bortser fullständigt från
verkligheten på den svenska landsbygden. Det finns skäl för
internationellt samarbete kring vargfrågorna, eftersom vargen inte bryr sig om
riksgränser. Men EU har inte med detta att göra. Vargstammarna här är en fråga för
Norge, Sverige och Finland, länder som har likartad syn på rovdjursfrågor, har
kompetens på området och är vana att samarbeta.
Ägare av tamdjur har nu ytterst begränsade möjligheter att skydda dem mot
angripande rovdjur och straffet kan bli hårdare för den som vill skydda sina
tamdjur mot varg än för den som utövar våld mot människor. Även den som vill ge plats för rovdjur i den
svenska naturen, måste inse att rovdjuren inte får tränga bort folk från deras
hem eller tvinga dem att ge upp tamdjursuppfödning. Vi måste helt enkelt ha en
lagstiftning som tillåter skyddsjakt i sådan omfattning och på sådana villkor
att båda dessa mål kan uppfyllas.
En viktig aspekt är också
att våra rovdjursarter inte är globalt utrotningshotade. Hur många djur som ska
finnas i olika länder är därför något som Bryssel inte ska lägga sig i.
Nu randas en ny tid i EU-politiken. Det är inte
bara Junilistan i Sverige som vill återföra politisk makt från Bryssel. Både
Nederländernas och Storbritanniens regeringar kräver nu detta och de tyska kristdemokraterna
börjar hålla med.
Subsidiaritetsprincipen ska tillämpas i jaktfrågor
och samarbete mellan mindre grupper av länder, s k flexibel integration, ska
vara tillåtet. Vi i Junilistan kommer att fortsätta att driva den linjen tills
de etablerade partierna börjar förstå hur svenska folket tänker och hur en
demokratiskt förankrad EU-politik därför måste utformas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar