Det är något konstigt med journalistiken. Svensk sjukvård i
fritt fall är bilden som växer fram. Antal vårdplatser per tusen invånare är
lägre i Sverige än i nästan alla OECD-länder, får vi veta. En välskriven och kunnig Brännpunktsartikel
idag påminner oss om att siffrorna för olika länder inte alls är jämförbara och
därför helt missvisande redan av det skälet. Men därtill kommer ju att måttet
som sådant är orimligt. Vi är ju inte intresserade av maximal input av
produktionsfaktorer utan av maximal output för given insats av resurser.
Ta ett exempel från personbilsindustrin. En ingenjör skulle
bli utskrattad om han dömde ut Nissan därför att de bara sätter in 28
arbetstimmar för att producera en bil och berömde Chrysler Group för att de
minsann sätter in hela 34 timmar. Alla inser att om bilarna är likvärdiga, är
produktiviteten urusel i Chrysler och koncernen går mot sin undergång. Chrysler kan klara sig, men det beror då på
att dess bilar är bättre i någon mening. Vi är intresserade av resultatet, inte
av hur mycket resurser som spenderas.
Men är då inte detta självklart? Tydligen inte. Läkarna
bakom Brännpunktsartikeln ser det naturligtvis och framhåller att svensk
sjukvård, om vi ser till resultatet, framstår som lysande och pekar på att vi
ligger i topp när det gäller överlevnad i bröstcancer, lungcancer, tarmcancer,
hjärtinfarkt och stroke och därtill på många andra områden. Det är goda
resultat vi är intresserade av, inte av maximal resursförbrukning.
Lika illa är det med t ex skolan. Det sägs att det krävs mer
resurser, fler lärare, högre lärarlöner osv. för att nästa PISA-jämförelse
skall visa att Sverige är på väg tillbaka. Mera input alltså. Men vi har i
stort sett världens dyraste skola och världens högsta lärartäthet. Och Finland
som ständigt tävlar med Sydkorea och Japan om första platsen på skolområdet, har
inte högre lärarlöner än Sverige. Sanningen finns någon annanstans. Jag tror
jag vet var.
Slutligen ungdomsarbetslösheten. Alla experter på området
vet att Sverige inte har en ungdomsarbetslöshet på väl över 20 procent om man
med ungdomsarbetslöshet menar andelen människor mellan 15 och 24 års ålder som
vandrar på gatorna utan hitta något arbete. Nästan hälften av dessa ungdomar
går i skolan eller studerar på universitet och högskolor. Men många av dessa söker jobb antingen deltid
för att dryga ut kassan eller för att de hellre skulle arbeta än studera. Att
de inte hittar de jobb de söker, visar visserligen att arbetsmarknaden inte
fungerar så bra, men där är det inte fråga om de sociala tragedier som arbetslöshet
på riktigt innebär. Om vi dessutom tar hänsyn till att de som inte studerar och
söker jobb på heltid går arbetslösa mycket kortare tider än äldre
arbetssökande, ser det också ljusare ut.
Den stora tragedin inom ungdomsarbetslösheten är att så
många misslyckas i skolan och kommer ut på arbetsmarknaden utan gymnasiekompetens.
De får fruktansvärda svårigheter att hitta jobb och riskerar extrem
långtidsarbetslöshet och i värsta fall livslångt utanförskap. Detta är ett
skolproblem, inte ett arbetsmarknadsproblem. Bättre konjunkturer, reformerad
arbetsförmedling och LO:s 70 miljarder för arbetsmarknadspolitik hjälper inte
dessa ungdomar. En ny lärarutbildning kan göra det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar